Citat

Avocatul Poporului: Dreptul cetatenilor la informatie este grav incalcat in Romania


Avocatul Poporului, Gheorghe Iancu, spune ca dreptul cetatenilor la informatie este grav incalcat in Romania, afirmand ca un procent considerabil din totalul petitiilor adresate Avocatului Poporului de catre cetateni se refera la incalcarea acestuia, scrie Mediafax.

Gheorghe Iancu a declarat, vineri, la Sfantu Gheorghe, ca problema dreptului la informatie este printre primele cinci aspecte cel mai des discutate de Avocatul Poporului.

“Aceasta incalcare a dreptului la informatie al cetatenilor este cumplita. () Autoritatile publice centrale sau locale nu raspund cetatenilor la cererile scrise pe care le fac si prin care cer informatii. Vreau sa va spun ca printre primele patru-cinci probleme care sunt cel mai des discutate la noi este cea a dreptului la informatie. Dreptul la proprietate, accesul liber la Justitie, dreptul la informatie si inca vreo doua.”

– a declarat Gheorghe Iancu.

Acesta a adaugat ca un procent considerabil din totalul petitiilor adresate Avocatului Poporului de catre cetateni se refera la incalcarea dreptului la informatie.

“In Constitutie este prevazut ca autoritatile publice sunt obligate sa informeze cetateanul despre treburile publice, iar presa este obligata sa acorde informatii corecte. Nu e obligata sa informeze, autoritatile au aceasta obligatie constitutionala. Presa preia informatia pe care o dau autoritatile si trebuie sa o transmita corect. In acest caz (problemele recente create de conditiile meteo – n.r.), presa a dat informatii, dar a dat ce a primit, de pe unde a primit si cand a primit, in mod neorganizat. () Ca urmare, singurele vinovate de ce s-a intamplat acum sunt autoritatile publice si cei care aveau obligatia sa faca un canal de informare.”

– a conchis Avocatul Poporului.

Sursa: http://www.romanialibera.ro

Conceptul de dialog social:

      Dialogul social este un concept politic prin care toate partile interesate convin sa garanteze ca interesele specifice ale fiecaruia sunt luate in considerare in procesul de luare a deciziilor. Cu toate ca dialogul social est un concept relativ nou, astazi el a dobândit o importanta semnificativa in dezbaterile care au loc peste tot in lume.

Angajat in 1985 si prevazut cu o baza juridica gratie Actului unic europeandialogul social european are ca obiectiv asocierea partenerilor sociali in construirea pietei interne europene. Pentru a intari rolul organizatiilor sindicale, tratatul de la Maastricht impune, inca din 1992, obligativitatea consultarii partenerilor sociali asupra problemelor sociale si introduce totodata posibilitatea acestora de a negocia intre ei acorduri-cadru.

Câteva institutii internationale au avut un rol determinant in difuzarea acestui concept, una dintre acestea fiind Uniunea Europeana. Dialogul social la nivelul comunitatii a devenit o trasatura obisnuita in adoptarea deciziilor politice la mijlocul anilor ’80. Rolul dialogului social a fost intarit in timpul anilor ’90 si cu privire la alte aspecte semnificative din viata indivizilor sau a comunitatilor.

      In pofida vastei sale raspândiri, nu a fost inca adoptata o definitie pentru acest concept. Unii oameni inteleg dialogul social ca reprezentând toate formele de dialog bipartit sau tripartit, negocieri sau consultari cu privire la problemele sociale, având loc la oricare din nivelele societatii, natiunii, ramurii industriale sau intreprinderii si implicând angajatorii (sau organizatiile lor), angajatii (organizatiile sau reprezentantii acestora) si autoritatile (reprezentate, dupa caz, in functie de nivelul la care se desfasoara dialogul social).

      Altii considera dialogul social mai mult ca un proces care are loc la un nivel relativ inalt, cum ar fi cel national, regional sau sectorial, excluzând nivelul intreprinderii sau al locului de munca.

      Unii limiteaza utilizarea acestui concept la relatiile de cooperare intre parti, altii includ conceptului si relatii de natura conflictuala. In tarile in care procedurile pentru negocierea contractelor colective sunt explicit stabilite de lege, dialogul social se poate referi la forme flexibile de negociere, care pot avea loc in afara mecanismelor stabilite pentru finalizrea formala a acordurilor clective. Dialogul social este, uneori, utilizat pentru a face referire la dialogul care implica mai mult decât partenerii sociali „traditionali”. Organizatiile nonguvernamentale (ONG-urile) sau alti reprezentanti ai asa-numitei „societati civile” sunt adesea invitati sa ia parte la negocieri sau consultari, impreuna cupartenerii sociali „traditionali”.

Dar, oricare ar fi definitia dialogului social, el include un proces tripartit care ofera atât angajatorilor cât si muncitorilor posibilitatea de a-si exprima opiniile, atunci când sunt formulate cu privire la politica nationala sau regionala, la munca sau alte probleme sociale (sau economice). Conceptul de dialog social acopera, in mod normal, si dialogul bipartit dintre patronate si organizatiile muncitorilor. In acst caz, suntem in fata unui proces care permite muncitorilor sa formuleze opinii cu referire la adoptarea deciziilor manageriale. In ambele cazuri, dialogul social in sine constituie expresia unei societati democratice, materializind dreptul muncitorilor de a se organiza si negocia colectiv. Mai mult, este evident ca dialogul social la nivel central, prin facilitarea consensului dintre fortele de productie din tara (patronat si organizatiile muncitoresti) in privinta politicilor economice si sociale, contribuie la o performanta economica ridicata.

      Procedurile de dialog social sunt: consultarea (mijlocul traditional de dialog intre autoritati si partenerii sociali; presupune comitete consultative interprofesionale, forum de legatura si consultari in conformitate cu Articolul 138 al Tratatului de la Amsterdam), dialogul bi-partit (dialog intre patronat si salariati; presupune dialog macroeconomic, dialog asupra ocuparii si protectiei sociale, summit social tripartit pentru crestere si ocupare) si dialogul tri-partit (dialog de nivel macro-economic; presupune dialog social „Val Duchesse” – summituri de dialog social, reuniuni de negocieri).

sursa

Cititi mai multe aici

Anunțuri

2 gânduri despre &8222;Avocatul Poporului: Dreptul cetatenilor la informatie este grav incalcat in Romania&8221;

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s