Despre lapte


preluare de pe http://corneliamarin.ro/?p=1100

LACTATELE

Cei care ma cunosc stiu ca nu sunt de acord cu consumul de lapte (de vaca, de capra, de oaie, de ce animal vreti voi)  la adulti. Eu nu-l mai consum de peste 10 ani pentru simplul fapt ca laptele nu este un aliment ce se adreseaza omului ci doar copilului pana la 2 ani (daca vreti, cel mult 7 ani).

milk 9

Cam intre 3 si 4 ani, majoritatea copiilor pierd enzimele care digera laptele , in special lactaza (aceasta are rol de a descompune lactoza, adica zaharul pe care-l contine laptele). De obicei, copilul refuza laptele cand simte ca nu-i face bine, dar parintele cauta metode diferite ca sa-l convinga ca laptele este bun si ca-i face bine. Care are dreptate: copilul care nu se simte bine sau parintele care crede reclamele de la tv?

milk 17

Laptele de vaca este pentru vaci.

El este plin de proteine, minerale si grasimi, dar este util viteiilor sa creasca in greutate intre 130 – 230 kg intr-un an de zile. Concentratia mare de proteine ( de 4 ori mai mare decat laptele matern) si concentratia de minerale (de 6 ori mai mare decat laptele matern) il face sa fie foarte greu de digerat de bebelusi.

milk 7

Evident ca enzimele produse de organismul bebelusului pentru a digera laptele de vaca sunt net inferioare celor produse de organismul vacii. Lipsa enzimelor atat cantitativ cat si calitativ face ca bebelusii sa aiba probleme digestive si secretii excesive de mucus la nivelul sinusurilor, plamanilor si urechilor.Acumularea de mucus in organism duce la raceli si gripe frecvente. De ce? Pentru simplul fapt ca organismul incearca sa lupte sa scape de acest mucus.

milk 3

Adultii nu pot digera deloc laptele si de aceea pe masura ce inainteaza in varsta incep sa aiba probleme inflamatorii. Mucusul excedentar care se formeaza datorita consumului de lapte in timp se solidifica in organism si creeaza chisturi si tumori, in special la femei, la sani, ovare si uter (pasul urmator este cancerul). In ultimii ani, cercetarile stiintifice au evidentiat tot mai mult o relatie direct proportionala intre consumul de lactate si incidenta cancerului de san.

milk 18 milk 19

Multi prieteni si cunoscuti imi spun ca nu pot renunta la lapte pentru ca le place. Atat. Le place si nu pot renunta la el. Unii chiar imi povestesc cate de rau le este dupa ce il consuma: ii baloneaza, ii constipa, ii moleseste, etc si cu toate astea nu pot renunta la el. Obisnuinta, dependenta de un produs (culmea, care face si rau) nu este invinsa daca nu exista un dram de vointa si dorinta de a fi sanatos. Dependenta de lapte este, pentru mine, un pas catre dependenta de medic. Ups, na, ca am spus-o.

Provoaca unele alergii. Din ce in ce mai multe persoane sunt alergice la consumul de lapte. Solutia este simpla: renuntarea la consumul de lapte.

milk 10

Moleseste. Ma distreaza cand aud solutia data celor care sufera de insomnii: “beti inainte de culcare un pahar de lapte cald”. Ha ha ha. Pai sa vedem, daca organismul adultului nu poate digera laptele si noi totusi il consumam, el este ca un intrus cu care enzimele digestive lupta sa-l elimine. Ce inseamna sa lupti? Sa obosesti. Dupa o zi in care ai muncit de dimineata pana seara tarziu si esti frant de oboseala organismul se da batut cand vede ca il mai chinui si cu alimente care nu-i priesc si pe care nu le poate digera, adica te ia somnul pentru ca procesul de digestie este un mare consumator de energie.

Bine, bine, dar cum ramane cu calciul?

Toate reclamele urla cu surle si trambite ca laptele este bun pentru ca are mult calciu. Corect. Dar ce nu spun reclamele este faptul ca el (calciul) nu poate fi absorbit in totalitate. Probabil au uitat sau nu li s-a parut important celor care creeaza aceste reclame. Oare?

calciu

Calciul este o substanta minerala care se gaseste din abundenta in natura. Stiti unde gasiti cea mai mare concentratie de calciu? In semintele de susan, nuci, plante marine, germeni, leguminoase. Pentru a absorbi Calciul organismul are nevoie de Magneziu. Laptele si lactatele contin o cantitate mica de magneziu. Fara magneziu, organismul absoarbe doar 25% din calciul din lactate. In schimb, legumele cu frunzele de culoare verde inchis abunda in calciu, magneziu, flavonoide .

Pasteurizarea. Laptele se incalzeste la temperaturi foarte mari ceea ce-l face sa-si modifice structura chimica, adica dintr-un produs alcalin devine un produs acid. Prin tratarea cu caldura se distrug toate vitaminele solubile in apa, in special vitamina C si complexul B.

milk 8

Nu mai vorbim ca toate enzimele de importanta vitala pentru noi sunt distruse. Drept urmare, elementele principale ale laptelui, in special calciul, fierul şi fosforul, raman intr-o cantitate foarte mica pentru organismul uman. Tot restul se sedimentează şi încarcă sângele.

Doza zilnica recomandata (DZR) de calciu este : 800 mg

Iata cateva surse de calciu la 100 gr produs:

laptele de vaca: 120 g

susan: 975 mg (ia ganditi-va cat calciu are laptele de susan?)

migdale: 234 mg

amaranth: 267 mg

caise uscate: 67 mg

naut: 150 mg

kale: 250 mg

patrunjel: 203 mg

nuci: 140 mg

spanac crud: 93 mg

andive: 450 mg

mazare: 80 mg

milk 20

Sunt doar o parte din sursele de calciu, dar daca doriti sa le aflati dati un search pe google si cu siguranta veti gasi si alte surse daca va intereseaza.

Industria si laptele

Presupunand ca totusi vreti sa cumparati in continuare lapte si produse lactate as vrea sa mai spun cateva lucruri despre producatorii de lactate. Cititi cu atentie etichetele si fiti reticenti la cuvantul “light”, dar si la produsele care sunt mai ieftine decat este normal. Situatii pe care le puteti intalni la produsele lactate comercializate in Romania:

milk 16

1. Grasimea din lapte este de multe ori extrasa pentru a fi folosita la obtinerea altor categorii de produse (unt, frisca, smantana). Aceasta grasime poate fi inlocuita cu: margarina, untura porc, seu de bovine topit.

2. multe preparate din lapte contin amidon si faina de grau

3. Contin conservanti care ajuta laptele sa reziste cat mai mult timp

4. Anumite sortimente de unt sunt amestecate cu alte grasimi vegetale (gen margarina) si specifica pe ambalaj un procent mai mic de grasime (omul se gandeste ca este bun pentru ca nu este foarte gras, dar nu se intreaba de ce este atat de “light”)

light_food

5. Cititi cu atentie eticheta branzeturilor, un exemplu in acest sens este chiar branza tip feta. Am ramas uimita sa constat ca marea majoritate a sortimentelor de pe piata contin margarina sau alte tipuri de grasimi hidrogenate, praf de albus de ou, proteine vegetale din soia, gelatina. De multe ori ma intreb cum de nu sesizeaza lumea ca o branza de tip feta atat de grasa este atat de ieftina in unele supermaketuri (in special cand este vanduta vrac).

6. Smantana poate contine faina, lapte batut, albus de ou, gelatina.

7. Iaurturile pot fi completate cu amidon, lapte praf (care la randul lui poate fi falsificat), conservanti. Nu mai discut de iaurturile cu fructe care sunt pline de zahar, glucoza, coloranti, arome.

Putem trai fara lapte?

Multi ma intreaba cum pot trai fara lapte. Simplu. Imi fac aproape zilnic unul din urmatoarele sortimente de lapte (lapte raw, adica preparat la rece, fara foc): de susan, de canepa, de migdale, de nuci, de nuci Brazilia, de caju, de floarea soarelui, de dovleac. Retetele sunt atat de simple ca le poate face si un copil.

milk 11

Cat despre branzeturi, procedez la fel: creme de branza si branzeturi din seminte. Sunt atat de bune ca nu le-as da la schimb pe cele din lapte de vaca (sau orice alt animal). De multe ori cand am preparat am dat spre degustare si prietenilor fara sa le spun ce este. Erau foarte incantati de gust, de aroma, de consistenta, dar, cand spuneam ce este, se strambau. In concluzie, problema porneste de la … cap.

milk 15

In concluzie, vorba gandului meu, chiar daca par Fulga pentru unii, cu siguranta par de inteles pentru altii asa :”E o tara libera si fiecare e liber sa faca ce vrea cu viata lui si a copiilor lui, dar macar sa avem constiinta impacata ca ne-am informat inainte de a accepta sa consumam altceva decat credem ca platim, dar mai ales ca au alta valoare nutritionala decat suntem lasati sa credem”

milk 13

Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s